zondag 9 juni 2013

Fossielen onder je schoenen

Laatst kwam ik tot de conclusie dat dat inderdaad regelmatig voor komt, fossielen onder je schoenen. We lopen er soms gewoon overheen, zonder ons ervan bewust te zijn. Bijvoorbeeld in een schoenenwinkel. Manlief moest een paar nieuwe schoenen. Omdat hij helemaal niet van winkelen houdt, gingen we zo snel mogelijk van A naar schoen.

De herenschoenen waren op de 1e etage van de winkel, we liepen de trap op en daarbij keek ik automatisch naar beneden. Sinds ik fossielen verzamel, is het naar de grond kijken een automatisme.

En daar zag ik ze, fossielen. Zo maar op de trap van de schoenenwinkel.


De traptreden waren bedekt met schelpresten van brachiopoden, stengelfragmenten van zeelelies en koraalfragmenten. Ze waren vereeuwigd in hardsteen.
Terwijl verschillende schoenzoekers langs mij heen liepen, bleef ik op de trap staan turen naar deze sporen uit een ver verleden. Het was opmerkelijk dit fossiele zeeleven zo dicht bij de hedendaagse mens te zien. Het verschil in jaren (minstens 300 miljoen) was opvallend, maar de gedachte dat niemand in de schoenenwinkel zich van de bijzondere traptreden bewust was, maakte het heel speciaal.


Maar de schoenenwinkel was niet de eerste vreemde plek waar ik fossielen zag.


Tijdens een vakantie aan de Kroatische kust zag ik ze ook, als afdrukken in de rotsen.
Honderden blote voeten in vakantiegangersslippers raakten de fossiele afdrukken, maar niemand was zich bewust van het opmerkelijke pad.

Ook de stad Leiden ligt vol met oude schelpresten en fragmenten van koralen.
Het stadhuis, de Burgsteeg, het volkenkundig museum, bistro de Cityhall en de Stadsgehoorzaal hebben vloeren die meer dan het lopen erover waard zijn. Dat bedachten ook het museum Naturalis en de geologen van TNO. Zij hebben samen een natuursteenwandeling door Leiden opgezet.

De wandeling staat beschreven in een folder, met foto's van alle steensoorten in de voor ieder bekende gebouwen. Er gaat een wereld voor je open wanneer je ziet hoe we zijn omringd door fossielen.





Zelfs wanneer je uit eten gaat in bistro Cityhall in Leiden, ligt het verleden aan je voeten.