vrijdag 21 januari 2011

Mam moet bikkelen

"Geef het volk brood en spelen! “Panem et Circensus” Dat riep Julius Caesar zo'n 2000 jaar geleden. Met 'spelen' bedoelde Caesar het paardenrennen. Er was gratis eten, drinken en vermaak waar de toeschouwers juichten in de Amfitheaters en Colloseums waar gestreden werd op leven en dood. Het volk werd daarmee rustig gehouden, het voorkwam dat de morrende bevolking in opstand kwam. Dat gebeurde allemaal buiten. Binnen, in de Romeinse badhuizen speelden ze 'bikkelen'. Hiervoor heb je 4 bikkels en een balletje nodig. Wat is een bikkel? Daarvoor gebruikte men een bot uit het achterpoot van een schaap, de talus oftewel sprongbeen. Op de foto hier staat het sprongbeen van een koe, ietsje groter, maar de vorm is het zelfde.

Sprongbeen rund (talus)
                        
Nodig voor het bikkelen

Je hebt nodig: een tegenstander, 4 bikkels (sprongbeenbotten) en een balletje. Om de beurt speel je een 'level' (ja, gamen deden ze toen ook al).
Spelregels
De diverse zijden van het bot zijn belangrijk in dit spel. Het gaat erom welke kant boven ligt.
· Is dat de holle kant (zoals bij het bot op de foto), dan is het een 'Putje'
· Is het de bolle kant, dan is het een 'Kattenberg'
· Ligt het bot op de zijkant, dan is het een 'Sikkel' (zijwaarts heeft het bot de vorm van een 'S')
Aan de gang!

Eerste level, de Kattenberg
Begin: Je speelt het spel op de grond. Gooi de bikkels in een zaaibeweging voor je uit. Gooi nu het balletje omhoog. Draai met dezelfde hand de bikkels met de bolle kant naar boven, voordat je het balletje weer vangt, ook met dezelfde hand. Lukt dat niet in één keer, dan mag je het balletje opnieuw gooien, totdat alle bikkels op de juiste manier liggen. Hierna mag je de bikkels bij elkaar leggen voor het vervolg van het spel.

De 'Eentjes'
Het balletje wordt weer omhoog gegooid. Met dezelfde hand waarmee je het balletje gooide raap je één bikkel. De opgeraapte bikkel wordt opzij gelegd. Dan mag je op dezelfde manier een volgende bikkel pakken en zo verder tot alle bikkels zijn opgeraapt.

De 'Tweetjes'
Je speelt hetzelfde als bij 'Begin' tot alle bikkels weer liggen als de Kattenberg. Het spelverloop is hetzelfde als net. De bikkels moeten alleen nu per twee worden opgeraapt.

De 'Drietjes'
Je speelt hetzelfde als bij 'Begin' tot alle bikkels weer liggen als de Kattenberg. Het spelverloop is hetzelfde als net. De bikkels moeten alleen nu per drie worden opgeraapt, dit mag met twee handen. De overblijvende bikkel wordt daarna gepakt.

De 'Viertjes'
Je speelt hetzelfde als bij 'Begin' tot alle bikkels weer liggen als de Kattenberg Het spelverloop is hetzelfde als net. Alle vier de bikkels worden opgeraapt, dit mag met twee handen. Onthoud hoeveel beurten je nodig had. Nu is de ander aan de beurt.

Tweede level, de Putjes
hetzelfde als hierboven alleen moeten nu eerst alle bikkels met hun holle kant naar boven worden gedraaid; 'het Putje'.

Derde level, de Sikkels
hetzelfde als hierboven alleen moeten nu eerst alle bikkels met hun s-kant naar boven worden gedraaid; de Sikkel. Je moet heel snel zijn, maar met een beetje oefenen gaat het zeker lukken! Ach, als het die oude Romeinen al lukte...